Zdrowe nawyki przy pracy siedzącej

W dzisiejszych czasach większość osób prowadzi siedzący tryb życia. Niestety postęp cywilizacji sprawił, że nie musimy się już tyle ruszać. W pracy większość czasu spędzamy siedząc, wszędzie można podjechać samochodem, a po powrocie do domu znów siadamy przed telewizorem czy komputerem.

Proponuję Ci pewne doświadczenie, żeby przekonać się, jak to jest w Twoim przypadku: zlicz przez parę kolejnych dni, ile czasu dziennie spędzasz w ruchu, w pozycji innej niż siedząca. Jestem ciekawa, jaka to będzie część Twojego dnia. Ja na szczęście przez znaczną część dnia pozostaję w ruchu i szczerze współczuję wszystkim, którzy posiadają pracę siedzącą. I właśnie do takich osób będzie skierowany cykl artykułów odnośnie nawyków, które powinniśmy w sobie wyrobić w celu profilaktyki zdrowych stawów i kręgosłupa.

Najczęściej w pozycji siedzącej, szczególnie przed komputerem, garbimy się i zamykamy klatkę piersiową. W następstwie zmniejszamy ruchomość kręgosłupa piersiowego, co bardzo często odbija się bólem w odcinku lędźwiowym, który musi nadrabiać ruchomością za wyższe partie kręgosłupa. Garbienie się zmniejsza również powierzchnię czynną płuc. Nie jesteśmy w stanie oddychać w prawidłowy sposób, tzw. „pełną piersią” i jednocześnie zmniejszamy dostarczanie tlenu do organizmu. Dodatkowo złe ustawienie całej obręczy barkowej może skutkować bólami głowy, migrenami, zawrotami głowy i wieloma innymi podobnymi objawami. Dlatego też warto pomyśleć o profilaktyce, która zajmie Ci dosłownie parę minut dziennie.

Pierwszym bardzo ważnym nawykiem, który należy wyrobić, jest wykonywanie minimum co 20 minut do wyboru:

  • przeciągnięcie się,
  • 2–3 krążenia (kółeczka) barkami do tyłu.

Kierunek krążenia jest bardzo ważny. Spróbuj zrobić teraz parę kółeczek samymi barkami do przodu. Zaobserwuj, w jakiej pozycji po wykonaniu tego ruchu została Twoja klatka piersiowa, obręcz barkowa, plecy. Teraz zrób kilka kółeczek do tyłu. Czy Twoja pozycja jest inna? Na pewno tak. Dlatego też pamiętaj, że jeśli masz tendencję do garbienia się, to również podczas rozgrzewki do ćwiczeń fizycznych jako pierwsze wykonuj krążenia barkami czy całymi rękami do przodu, jako drugie krążenie do tyłu, lub po prostu wykonuj tylko ruch w tył. To pozwoli zachować otwartą klatkę piersiową, dzięki czemu nie zrobisz sobie krzywdy przez złą pozycję podczas ćwiczeń.

Podsumowując Twoje zadanie na najbliższe dni: wprowadzić nawyk regularnego wykonywania krążenia barkami do tyłu i przeciągania się podczas długiego siedzenia. Powodzenia!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu

Popularne w tym tygodniu:

W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Program 300 brzuszków - przygotowanie, plan treningu, efekty Małgorzata Mączyńska - osiągnięcia, bikini fitness, trening Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis